Om Rally
Man kan nästan kalla rally för den svenska nationalgrenen inom bilsporten. Det är här vi har haft våra mest namnkunniga profiler genom åren. Eric Carlsson "på taket" är kanske den störste, som liksom Per Eklund och Stig Blomqvist hjälpte till att sprida Saabs namn över jordklotet. Tom Trana inte att förglömma, som gjorde samma bedrift med Volvo. Björn Waldegård blev den förste världsmästaren i rally år 1979 i en Ford och 1984 var det Stig Blomqvists tur i en Audi. Den förste världsmästaren i grupp A var också en svensk. Kenneth Eriksson i en VW Golf år 1987.
Rally körs på vägar, sk specialsträckor, som är avstängda för annan trafik och där det gäller att ta sig från start till mål på kortast tid. Mellan specialsträckorna åker man på transportsträckor och där gäller de vanliga trafikreglerna. De tävlande startar en och en, oftast med en minuts mellanrum på vägar som kan ha både grus- och asfaltsunderlag. Bilarna som används är registrerade standardbilar som körs i olika klasser beroende på trimningsgrad. Lite drygt 300 rallytävlingar arrangerades på ett år och tävlingarna täcker hela året. Du kan tävla i mästerskapsserier på olika nivåer och även i märkescuper. Har du en äldre tävlingsbil finns det säkert en klass för den och är du tjej kan du tävla antingen mot killarna eller mot andra tjejer.
SMK Dala Falun har idag en bred rallyverksamhet med inte mindre än nästan 15 aktiva förare som årligen deltar i totalt c:a 100 rallytävlingar runt om i landet (och utomlands). Du som är intresserad av att börja köra aktivt inom rally, eller vara med som funktionär kontakta någon av våra rallyrepresentaner (se tel.nr på sidan med kontaktpersoner.