Välkommen till SMK Dala Falun!

SMK Dala Falun är en motorsportklubb med ca 900 medlemmar. Medlemmarna består både av aktiva och deras familjemedlemmar.

Några av våra aktiva är på elitnivå. Mats Nilsson, vår motocrosselit är ett exempel.

Vår framtid, knattarna, är närmare 100 st ivriga härliga ungar.

Att vara med i vår motorklubb innebär en massa saker: Vi träffas på olika arrangemang och har roligt tillsammans. Tävling på hemmaplan innebär att många medlemmar träffas och arbetar tillsammans.

Historia, 2009 - 90 år

SMK Dala Falun är en av Sveriges äldsta motorklubbar. Klubben bildades den 19 september 1919. 2009 firar alltså klubben 90 år. Själva startpunkten var i Nya Hotellets annex, nuvarande Grand Hotel. Där hade SMK Dala Falun ett rum för aktiviteter såsom möten och fester.

Till en början så var det bara motorcyklar som gällde, men 1924 kom även bilarna med i bilden. Några av de namnkunniga i klubben var då t ex Alvar Strandberg, Gunnar Ryberg och bröderna Tidstrand.

Den 27 maj 1973 gjorde enduron entré i SMK Dala Falun. Enduroavdelningen har under årens lopp kört ett antal stora, välrenommerade tävlingar. Några av den är FaluJungfrun och Novemberkåsan. Novemberkåsan har körts i Falun 1977, 1987, 1997, 2004 och 2009 är det åter dags igen.

1974 fick SMK Dala ta del av I13´s marker. En crossbana anlades och har sedan dess kört hundratals tävlingar. Banan är väldigt publikvänlig då man kan se nästan hela banan vart man än står.